fot. 7 Odbicie na lustrzanej powierzchni
fot.6 Odbicie na mlecznym szkle
fot. 5 Cień twardy, ostry
fot.4 Cień miękki, delikatny
fot 3. Cień znajdujący się za produktem dający wrażenie produktu leżącego
fot 2. Lewitujący przedmiot - cień znajdujący się w pewnej odległości pod produktem
fot 1. Cień klasyczny - znajdujący się pod produktem
Jak wspomniałam wcześniej, do uzyskania odbicia wykorzystuje się różne powierzchnie gładkie, przy czym efekt końcowy uzależniony jest od tego, jaka to była płaszczyzna. Inaczej bowiem wygląda odbicie przedmiotu postawionego na lustrze, a inaczej umieszczonego na szkle. I z tego względu odbicie dodawane w Photoshopie również może wyglądać odmiennie.
Może to być zatem:
Odbicie lustrzane jest to efekt często stosowany w fotografii produktowej, w celu, podobnie jak w przypadku dodania cienia, podniesienia atrakcyjności wizualnej zdjęcia. Uzyskuje się go poprzez położenie przedmiotu na gładkiej powierzchni odbijającej typu: lustro, pleksi, szyba. Aby odbicie było efektowne warunkiem jest umieszczenie na odpowiedniej wysokości aparatu fotograficznego względem przedmiotu i oczywiście właściwe oświetlenie fotografowanej sceny. I o tyle, o ile w przypadku małych produktów jest to niezwykle łatwe do wykonania już na etapie sesji fotograficznej, o tyle w sytuacji, gdy wykonanie zdjęcia dotyczy dużego przedmiotu może być kłopotliwe. I w tej sytuacji przychodzi na ratunek niezastąpiony Photoshop.
Jeśli nie interesuje Cię zwykły packshot, z produktem zawieszonym w białej przestrzeni, a równocześnie wciąż chcesz, aby zdjęcie było maksymalnie czytelne, pozbawione wszelkich rozpraszaczy typowych dla fotografii stylizowanej, niewątpliwie godną uwagi opcją jest skorzystanie z usługi dodania cienia/odbicia. Takie zdjęcie niewątpliwie w sposób atrakcyjny zaprezentuje oferowany przedmiot sprzedaży na stronie sklepu Internetowego.
Natomiast podział cienia ze względu na jego wyrazistość dzieli się na:
Decydując się na wizualne wzbogacenie zdjęcia produktowego za pomocą cienia, mamy wiele dostępnych opcji, a ich wybór zależny jest przede wszystkim od indywidualnych upodobań. Generalnie rodzaje cienia można podzielić na dwie grupy. Pierwsza uwzględnia podział ze względu na położenie cienia, natomiast druga obejmuje zagadnienie wyrazistości cienia, a więc jego intensywność oraz stopień rozmycia krawędzi.
W przypadku położenia cienia wyróżnia się:
Istnieją dwie metody otrzymania cienia na zdjęciu packshot. Pierwsza z nich, to rzecz jasna uzyskana w sposób naturalny, za pomocą odpowiednio ustawionego światła: czy to naturalnego, czy sztucznego. Przy czym, mówiąc o ustawieniu światła naturalnego mam na myśli wybór odpowiedniej pory dnia i np. odległości od okna, natomiast światłem sztucznym może być lampka biurkowa lub lampa błyskowa (reporterska bądź studyjna).
Drugą metodą otrzymania cienia na zdjęciu produktowym jest dodanie go w sposób sztuczny za pomocą programów typu Photoshop. Jest to niewątpliwie wygodny sposób, dający szerokie możliwości, należy jednak zawsze mieć na uwadze to, aby wyglądał naturalnie. Zaletą tej opcji jest to, że otrzymujemy świetnie doświetlony przedmiot z interesującym cieniem, nad którego intensywnością i precyzją sprawujemy absolutną kontrolę.
Otóż najprościej mówiąc, cień to obszar, do którego nie dociera światło, z powodu przeszkody, jaką promienie światła napotkały na swojej drodze.
W fotografii cień, tuż obok światła pełni szalenie ważną rolę, ponieważ to właśnie gra światła i cieni umożliwia pokazanie trójwymiarowości otaczającego świata, a także budowanie klimatu i nastroju.
W fotografii produktowej daje to możliwość m.in. pokazania kształtu: na przedmiocie płaskim cień i światło zupełnie inaczej się rozkładają niż na przedmiocie cylindrycznym. Pokazanie tekstury również jest możliwe wyłącznie za pomocą gry światła i cienia: przedmiot szorstki ma drobną, "ziarnistą" grę światło-cienia, w przeciwieństwie do powierzchni gładkich błyszczących lub gładkich matowych, gdzie występują duże obszary jasne i ciemne z charakterystycznym gradientem, czyli stopniowym przejściem od najjaśniejszego do najciemniejszego obszaru (należy podkreślić, że gradient powierzchni gładkiej i błyszczącej wygląda odmiennie, dzięki czemu za pomocą narządu wzroku jesteśmy w stanie rozróżnić te płaszczyzny).
Oprócz cienia, który uczestniczy w budowaniu trójwymiarowość, istnieje również ten, który może padać "pod" "przed" lub "za" przedmiotem, w zależności, z której strony jest źródło światła, natomiast jego długość uzależniona jest od wysokości tegoż światła, a intensywność od mocy oświetlenia. I to jest właśnie ten rodzaj cienia, którego fotografowie z reguły pozbywają się na potrzeby packshota, często z powodu wymogów stron, na które przeznaczone są zdjęcia. Zadanie to jest dość wymagające, ponieważ z jednej strony należy pokazać przedmiot w 3D, a z drugiej strony zniwelować lub całkowicie wyeliminować cień. Są jednak sytuacje, w których właściciel sklepu internetowego (z racji braku wymogów zewnętrznych) pragnie urozmaicić swoje zdjęcia, przy zachowaniu przejrzystości fotografii i wtedy bardzo dobrym pomysłem jest zachowanie tego, który jest bądź dodanie cienia w sposób graficzny.
Fotografia packshot to najbardziej użytkowa forma zdjęcia produktu, zwykle na białym tle, pozbawiona walorów twórczych i kreatywnych. Jej celem jest jak najwierniejsze odwzorowanie wszystkich cech produktu, w taki sposób, aby klient kupując przedmiot w sklepie internetowym zyskał podobne wrażenia, jak podczas zakupów stacjonarnych. Chodzi przede wszystkim o właściwe pokazanie kolorów, tekstur, proporcji.
W klasycznej wersji, packshot fotografowany jest w taki sposób, aby pozbyć się wszelkich niepożądanych cieni, stąd często wykorzystywane są przez fotografów namioty lub stoły bezcieniowe. I o tyle, o ile pozbycie się głębokich cieni na samym produkcie jest jak najbardziej pożądane, o tyle zlikwidowanie cieni pod lub za przedmiotem może być już zjawiskiem niechcianym, ponieważ taki zabieg sprawia wrażenie zawieszenia produktu w próżni.
Spis treści:
2. Czym jest cień i jaką pełni rolę w fotografii produktowej?
3. Sposób uzyskania cienia: naturalny/sztuczny w Photoshop
4. Rodzaje cieni dodanych w programie graficznym do zdjęcia produktowego
5. Czym jest lustrzane odbicie w pracy fotografa produktowego?
6. Rodzaje lustrzanych odbić dodanych w programie graficznym do zdjęcia produktowego
Katowice
Fotografia produktowa Katowice Copyright © 2022 Studio Vakame