fot. Zdjęcie produktu z usuniętym tłem
fot. Zdjęcie wyszparowanego produktu na ulotce promocyjnej
fot. Zdjęcie wyszparowanego produktu z podłożonym tłem
fot. Zdjęcie wyszparowanego produktu z podłożonym tłem
Jeśli zatem zastanawiasz się, czy skorzystać z dodatkowej usługi szparowania zdjęć, przede wszystkim odpowiedz sobie na pytanie, w jakim celu zamawiasz zdjęcia u fotografa. Czy chodzi Ci tylko o jak najlepszą prezentację produktu w swoim sklepie internetowym lub aukcji, czy planujesz również wykonywać samodzielnie lub zamawiać u grafika, ulotki reklamowe, katalogi, banery, bądź grafiki promocyjne na social mediach. Wtedy niewątpliwie dysponując zdjęciem bez tła otwierają się przed Tobą nowe, kreatywne sposoby wykorzystania zdjęć.
Jak wspomniałam na początku, istnieją różne produkty, które mają zróżnicowane cechy i właściwości, co ma wpływ na to, jak czasochłonne jest wycinanie tych przedmiotów z tła. Zatem cena szparowania jest uzależniona od stopnia złożoności produktu, a co za tym idzie, ilości czasu jaką trzeba poświęcić na pracę. Im produkt jest bardziej skomplikowany, tym wymaga większej uwagi. Z tego względu zamówienie usługi usuwania tła u profesjonalisty jest poddane indywidualnej wycenie.
Jeśli zdjęcia zamierzasz wykorzystać wyłącznie do zaprezentowania swoich produktów w sklepie internetowym lub na aukcjach, to w zasadzie usuwanie tła jest Ci kompletnie niepotrzebne. Zdjęcie na białym tle w sposób klarowny i przejrzysty najlepiej zaprezentuje walory oferowanego przedmiotu.
Sytuacja zmienia się w momencie, kiedy planujesz przeprowadzić jakąkolwiek akcję marketingową, nawet zakrojoną na niewielką skalę. Już bowiem przygotowanie jednego plakatu, czy grafiki promocyjnej może być problemem, gdy zdjęcie jest z tłem. Trzeba się wtedy nieźle nakombinować, aby wpleść zdjęcie w sposób naturalny, do tego ładnie komponując z całością projektu. Powoduje to duże ograniczenia w doborze kolorystki materiałów marketingowych, nie mówiąc już o czasie, który trzeba poświęcić na dopasowanie zdjęcia w projekt.
Drugą korzyścią ze zdjęcia pozbawionego tła jest fakt, że posiadając jedną fotografię można wykreować kilka innych poprzez np. nałożenie innego koloru tła lub nawet innego otoczenia. Pozwala to obniżyć koszty wykonania zdjęcia, bo zamiast zamawiać 3 fotografie u fotografa, wystarczy jedną z wyciętym tłem.
Być może zastanawia Cię jak wygląda zdjęcie produktu pozbawionego tła. No bo przecież jakieś tło musi być. Jak zatem programy graficzne pokazują przeźroczyste tło? Bardzo prosto: jako biało-szarą szachownicę. Należy przy tym jednak pamiętać, aby poprawnie zapisać plik ze zdjęciem, tak aby to przeźroczyste tło pozostało. W tym celu zdjęcie musi być zapisywane w formacie PNG lub PDF, w przeciwnym wypadku, po wyeksportowaniu na przykład jako jpg, program domyślnie zapisze białe tło.
Otóż pod tym tajemniczym terminem kryje się praca polegająca na precyzyjnym wycięciu produktu z tła. Szparowanie dokonuje się w dowolnym programie graficznym np. Photoshop poprzez bardzo dokładne obrysowanie przedmiotu, odpowiednio dobranym narzędziem, a następnie usunięciu tła.
Jest to zabieg, który potrafi być dość szybki do zrobienia, jeśli dotyczy przedmiotów o prostych, wyraźnych i kontrastowych krawędziach np. ciemnych pudełek na białym tle. W tym wypadku sprawdzą się znakomicie narzędzia automatyczne, także te dostępne on-line.
Niestety większość produktów posiada cechy, które utrudniają lub wręcz uniemożliwiają automatyzację tej pracy. Dotyczy to przedmiotów o nieregularnych krawędziach np. futrzana czapeczka, także tych mało kontrastowych z tłem np. białe opakowanie na białym tle. W takich sytuacjach narzędzia automatyczne niestety gubią się i błędnie zaznaczają krawędzie produktu, zatem pozostaje praca ręczna, która bywa bardzo czasochłonna, ale pozwala uzyskać fantastyczne efekty.
Katowice
Fotografia produktowa Katowice Copyright © 2022 Studio Vakame