fot. Packshot niepoprawnie oświetlony - kadr niedoświetlony
fot. Packshot niepoprawnie oświetlony - kadr prześwietlony
fot. Packshot niewłaściwie skadrowany - zbyt mało wolnej przestrzeni
fot. Niepoprawny kolor tła - źle ustawiony balans bieli
fot. Niepoprawny kolor tła - zafarb od czerwonej ściany
fot. Packshot niedbale ułożony
fot. Packshot brudny z kurzu
fot. Packshot niewłaściwie skadrowany - zbyt dużo wolnej przestrzeni
fot. Packshot niepoprawnie oświetlony - za ciemno z prawej strony
fot. Nieostry packshot z powodu zbyt długiego czasu naświetlania
fot. Packshot sfotografowany na zbyt wysokim ISO
Powyższe błędy są podstawowymi wadami, których próżno szukać w profesjonalnym packshocie. Wystarczy ich unikać, a zdjęcie nieprawdopodobnie zyska na jakości, dzięki czemu Twój sklep internetowy ma szansę zdobyć nowych klientów. Jeśli natomiast nie chcesz zagłębiać się w arkana fotografii, wolisz poświecić ten czas na rozwijanie swojej firmy skontaktuj się z fotografem specjalizującego się w packshotach.
Ostatnim grzechem głównym kiepskiego packshota jest zbyt wysokie ISO. Powoduje to szereg niekorzystnych efektów widocznych na zdjęciu i wpływających w sposób negatywny na jego wygląd. Wysoka wartość ISO powoduje charakterystyczną ziarnistość widoczną na fotografii jako drobne, gęsto rozsiane kropki, niejednokrotnie kolorowe. W fotografii portretowej bywa ten efekt nakładany celowo, jako forma wyrazu artystycznego, natomiast w packshocie powoduje utratę szczegółów zdjęcie i to zarówno w zakresie ostrości, jaki i przejść tonalnych oraz kolorystycznych. Należy za wszelką cenę dążyć do jak najmniejszego obniżania tej wartości, bo tylko wtedy zapewnimy najwyższą jakość techniczną zdjęcia.
O tym, że fotografia musi być ostra, myślę, że nie trzeba nikogo przekonywać. Jest to fakt oczywisty i nie ma co się nad nim specjalnie rozwodzić. Natomiast w przypadku fotografii packshotowej trzeba zaznaczyć, że istotna jest głębia ostrości. Packshot będzie tym gorszej jakości, im będzie ona płytsza. Tu również, podobnie jak w przypadku światła nie ma miejsca na „zabawę” z niskimi przysłonami w celu uzyskania artystycznego efektu. Potencjalny klient musi mieć możliwość dokładnego obejrzenia całego produktu w pełnej ostrości, tak jak to ma miejsce w sklepie stacjonarnym, gdy bierze produkt do ręki. Drugą przyczyną powodującą nieczytelność kadru produktowego z powodu braku ostrości jest błędne ustawienie czasu naświetlania matrycy, co sprawia, że zdjęcie staje się poruszone z charakterystycznym rozmyciem. Czasami długi czas jest koniecznością, wówczas najprostszym rozwiązaniem jest wykorzystanie podczas sesji zdjęciowej statywu. Trzecim źródłem problemów zdjęcia w zakresie ostrości jest kompresja. Zdjęcie zbyt mocno skompresowane staje się rozmyte, dlatego ważne jest, aby rozmiar zdjęcia zawsze dostosować do miejsca, w którym zdjęcie będzie publikowane, pamiętając, że poszczególne strony, portale społecznościowe, aukcyjne stosują kompresję automatycznie, jeśli zdjęcie nie zostało dostosowane przez samego użytkownika. Zawsze należy pamiętać, że poprawnie ustawiona ostrość jest czynnikiem decydującym o atrakcyjności kadru, a tym samym wpływającym na wzrost zainteresowania produktem potencjalnego klienta.
Wykonując zdjęcie typu packshot zawsze powinno się mieć na uwadze, że jest to dość specyficzny rodzaj fotografii, w którym nie ma miejsca na artystyczne szaleństwa, zatem wszelkie czarowanie światłem i tworzenie magii zdjęć nie wchodzi w grę. Tu liczą się „suche fakty”, więc oświetlenie musi być jasne, równomierne, bez głębokich, czarnych cieni, po to, aby w jak najbardziej czytelny sposób zaprezentować przedmiot. W związku z tym, jakakolwiek dysproporcja ilości światła, z którejkolwiek strony, będzie działała na niekorzyść odbioru zdjęcia. Dodatkowo spowoduje zmianę koloru tła na szary w miejscu słabszego oświetlenia, a pamiętaj, że jest to niekorzystne zjawisko w packshot.
Kolejnym problemem w zakresie oświetlenia jest prześwietlenie zdjęcia, czyli takie ustawienie światła błyskowego lub ekspozycji, albo kombinacji jednego i drugiego, która sprawia, że na fotografowanym przedmiocie pojawiają się białe, pozbawione szczegółów plamy. Należy przy tym podkreślić, że zbyt ciemne zdjęcie również jest mało czytelne. Zatem kluczowe jest optymalne ustawienie parametrów lampy błyskowej i aparatu fotograficznego, aby uniknąć tego typu problemów.
Ten i następne błędy są często wynikiem niewystarczającej wiedzy i umiejętności technicznych niezbędnych w pracy fotografa. Poprawne kadrowanie jest bowiem podstawowym warunkiem każdej udanej fotografii, a w tym wypadku fotografii produktowej. Bez tego żadne zdjęcie nie będzie pozytywnie oddziaływać na odbiorcę, a w przypadku packshota nie przyczyni się do wzrostu konwersji do strony sklepu internetowego. Co więcej może wręcz wywołać irytację u potencjalnego klienta. Zapytasz jakim cudem? Otóż… jeśli przykładowo produkt jest zbyt mały na zdjęciu, to zdjęcie nie dostarcza żadnych czytelnych informacji o jego cechach i zaletach potrzebnych do podjęcia decyzji zakupowej. Błędem jest również zbyt duży produkt, którego brzegi z każdej strony znajdują się za blisko krawędzi zdjęcia. Powoduje to duży dyskomfort u osób patrzących na fotografię, ponieważ ich oczy nie znajdują miejsca na odpoczynek i zdjęcie działa przytłaczająco. Packshot będzie negatywnie oddziaływać także wtedy, gdy produkt nie będzie skadrowany centralnie. Umieszczenie produktu na środku pozwala uniknąć błądzenia oczami po kadrze oraz podkreśla ważność sfotografowanej rzeczy.
Być może zabrzmi to absurdalnie, ale bywa, że fotografowany produkt jest zwyczajnie brudny. To zaskakujący fakt, ale dość częsty błąd, wpływający niestety na odbiór estetyczny całego zdjęcia i bynajmniej nie zachęcający klientów do zakupu produktu. Rzecz jasna nie chodzi tu o ten rzucający się w oczy typu: błoto, plamy, itd., a raczej o ten drobny jak: kurz, pyłki, odciski palców, włosy, które łatwo przeoczyć podczas wykonywania zdjęć. Ważne jest zatem, aby solidnie wyczyścić każdy przedmiot obecny na sesji zdjęciowej. Oczywiście, jeśli zdarzy się coś pominąć, zawsze można skorygować podczas retuszu zdjęcia, ale trzeba pamiętać, że jest to jednak bardzo czasochłonne zajęcie i zdecydowanie lepiej poświecić minutę na przetarcie ściereczką.
Drugim poważnym niedopatrzeniem przy wykonywaniu zdjęć jest niedbałość w ułożeniu produktów na białym tle. Należy zawsze pamiętać, że celem fotografii produktowej jest wiarygodne pokazanie produktu, które ukazuje w sposób kompletny wszystkie cechy charakterystyczne dla danego przedmiotu. O tyle, o ile fotografowanie pudełek czy tubek nie stwarza większych problemów, o tyle przy fotografowaniu odzieży staranność w przygotowaniu produktów do zdjęcia (np. takie ułożenie rękawów, aby były na tej samej wysokości), ma niebagatelne znaczenie. Jeśli fotograf na tym etapie nie poświęci wystarczającej uwagi przy układaniu produktu na planie zdjęciowym, może w sposób niewystarczający oddać kształt, czy fason ubrań, tym samym fałszując rzeczywisty wygląd.
Pierwszym istotnym błędem w przypadku packshota wykonywanego na białym tle jest… zły kolor tła. Zapytasz, ale jak to możliwe! Przecież mam białą kartkę, tekturę, ścianę, może nawet tło fotograficzne! No tak… tylko biel bieli nie równa. Zauważ, ile w sklepie budowlanym masz odcieni farb w tym kolorze! A w dobrym packshocie, który wysoko wypozycjonuje produkt, istotne jest, aby to była „prawdziwa” biel, a więc pozbawiona wszelkich naleciałości kolorystycznych z innych barw. Mogą one wynikać np. z tego, że ściana, na tle której jest wykonywana fotografia, ma kolor farby o nazwie fabrycznej np. „mroźny poranek” i jest z odcieniem niebieskim. Jeśli z kolei zdjęcie jest wykonywane na białej tekturze, to mogą odbijać się w niej kolory otoczenia: ścian, mebli, przedmiotów, a nawet samych fotografowanych produktów. Bardzo ważną kwestią jest również prawidłowo ustawiony balans bieli: jeśli jest niedostosowany do warunków oświetleniowych, to nadaje zabarwienie zdjęciom zniekształcając kolorystykę produktu i tła. Wykonując zdjęcie i dokonując obróbki w programie graficznym zawsze zatem trzeba pamiętać, aby sprawdzić, czy biel jest właściwa, bo z punktu widzenia wyszukiwarek internetowych jest to jedna z kluczowych cech zdjęcia produktowego wpływająca na wysokość pozycji strony www, bloga, czy sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania.
Aby powstał naprawdę dobry packshot potrzebna jest wiedza. Aparat sam zdjęć nie zrobi, bo jest jedynie narzędziem, który urzeczywistnia to co w głowie. No dobrze, w takim razie co jest nie tak… co sprawia, że zdjęcie nie robi efektu wow?! A jako sprzedawca dobrze wiesz, że jak zdjęcie produktu nie przyciąga uwagi, to konsekwencje dla sklepu internetowego są bolesne. Zatem po kolei.
Katowice
Fotografia produktowa Katowice Copyright © 2022 Studio Vakame
fot. Kompletny packshot